Jarda

Bitva nad Rohozcem - 12.05.2007





Jarda "Jerry" Foršt

RC Stíhač



A přišel den D, 12. 5. 2007, datum první letošní soutěže ESA (Electric Simply Combat), datum bitvy nad Rohozcem. Předpověď počasí nevěštila vůbec nic dobrého. Den před tím napadly Česko vichřice a tak každý pilot s obavami sledoval v pátek večer stromy ohýbající se v rytmu větru, který mezi nimi kroužil a rafal každého, kdo vystrčil nos ven. O to větší překvapení nastalo v sobotu ráno, kdy obloha byla sice zatažená, na stromech se však nehnul ani lísteček.


A tak se na letišti v Rohozci sešlo 14 stíhačů k elektro-psímu souboji.

Potěšující bylo, že k vidění byly nejen známé tváře od loňska, ale i pár nováčků s novými stroji a s velkými ambicemi, jako byl Boris Guič a David Kučera. Jinak se samozřejmě objevili staří ostřílení borci, jako oba Liborové Pechanové, Pavel PAD Dvořák, Milan Hudec, a další. Bohužel chyběl nestor kombatářů a to Franta Řezníček, který je aircombatu nevěrný s jednou velmi rychlou lodí.

Po technické stránce nepřinesla soutěž více méně nic nového. Většina pilotů přivezla loňské stroje, poznamenané šrámy vzdušných bitev s bílými jizvami po vteřinovém lepidle. Pavel Dvořák se dokonce o Zeru Terky Forštové vyjádřil, že „takhle nadupanej vteřiňák ještě neviděl“. Z nových strojů byl k vidění Mig 3 a P51 Mustang z produkce Free Air právě zmíněného Pavel Dvořáka, Pavel Soptík Petrášek přivezl krásného prostorového Hellcata a Tomáš Hrubý létal s letos novou prostorovou Lavočkou. Novinky se objevily spíše v oblasti pohonů. Jednak je hon na ideální pohonnou jednotkou nekonečný, jednak se o modelářovu zábavu v tomto ohledu starají i výrobci a zejména dovozci pohonných akumulátorů, kteří mění sortiment i několikrát do roka. Takže již nejsou E-techy jako E-techy a nejsou X-power jako byly X-power loni, což je zdrojem mnoha taškařic při stavbě, zejména v kombinaci s hloubkou peněženky,. nehledě na nešťastné autory pravidel, kteří jsou nuceni neustále parametry pohonů v pravidlech kontrolovat, aby vůbec bylo možné jim vyhovět. V motorech si stále drží vysoké zastoupení motory HCS a Python, objevují se však velmi výkonné (a také velmi žížnivé) motory čínské a jako úplná novinka přijel Pechan team s novými motory Bell, vyznačujícími se příznivým poměrem cena/výkon.


Startovní linie, Libor v diskuzi s Pavlem Dvořákem

Startovní linie, Libor v diskuzi s Pavlem Dvořákem

Na jihozápadě se nakupila mračna, z pod nich začalo foukat a tak byl nejvyšší čas dát první letošní povel Scramble. Vítr foukal do zad, což komplikovalo start, ale snižoval nebezpečí přefouknutí přes bezpečnostní linii, což potěšilo jistě mnoho pilotů, kteří si ještě z loňska pamatovali své trestné body. Souboje byly zpočátku opatrné. Nikomu se nechtělo havarovat v prvním kole a tak se látalo spíše dále a po větru. Tato opatrnost však neměla dlouhé trvání a tak začaly být k vidění velice pěkné a dramatické situace. Bohužel byly k vidění také velice pěkné a dramatické střety. Mě osobně sestřelil mladý Libor Pechan po dvaceti sekundách letu v druhém kole. Jeho stroj pokračoval naprosto bez závady, zatím co můj FW 190D9 se ve vzduchu rozložil ta čtyři díly – jedenkrát křídla a třikrát trup. MiG 3 Pavla Dvořáka se zřítil s ustřeleným křídlem a v dlouhém klesavém výkrutu – záběr jako ze skutečného boje. Tomáš Hrubý zcela rozstřelil svou Lavočku o zem při divoké honičce a Tereza Forštová přiběhla z bojové zóny se svým Zerem zvlášť křídla a trup. EPP je ovšem mocný materiál a vteřinové lepidlo je mocná zbraň. Když má člověk štěstí a najde všechny rozhozené kusy letadla, oprava je rychlá a účinná. Všechny stroje byly ještě během soutěže opraveny a zasáhly do bojů… Jen ta váha roste a roste…


Můj FW190D9 poté co byl násilně ve vzduchu rozložen a na zemi zase složen a hojně zalit vteřiňákem

Můj FW190D9 poté co byl násilně ve vzduchu rozložen a na zemi zase složen a hojně zalit vteřiňákem

V polovině třetího kola se počasí rozhodlo, že už má dost jen vyhrožování, zahřmělo a spustilo hodinový silný déšť, který nás všechny zahnal pod letištní stříšku a do aut. Po dešti se však obloha zázračně vyčistila, z modré oblohy zasvítilo slunce, vítr skoro ustal a tak se soutěž dolétávala v ideálním modelářském počasí.


Účastnící Bitvy nad Rohozcem

Účastnící Bitvy nad Rohozcem

Velký dík za uspořádání soutěže patří Liborovi Pechanovi, který nejen soutěž vždy perfektně připraví, zpracuje i výsledky, ale i bezchybně odlétá a nikdy nechybí na stupni vítězů. V podstatě si nedokážu představit jak to dokáže…Bez Libora by nikdy nebyly ESA takové jaké jsou.

První letošní soutěž se prostě vydařila a těším se jak se sejdeme na té příští, která se koná na letišti v Miskovicích 23. 6. 2007 a nese název Divoká Markéta. Více najdete na www.aircombat.cz


Administrace Design 2006 (c) maestros.loopos